Flora Medicinal Seri de Sonora.
Conca´ac Quih Ziix Icoihipe Hehe Iyaat Oaanloj Coi
[ ]  [ ]  [
Nombres en español
]  [ ]  [ ]
Eeppool, Cosahui
Krameria grayi Rose et Painter
Eeppool

Hehe hant quiiti hipiix hanol coipaatox taazo cah iti colx cmiyaat. Isiilca iti cocaaxoj coi taax haxcöiihmeelo coi maaixaj ihmaa, istj. Zi iti miih ihaa. Hazoj imaalc quih icoozim quih an oo caap xah, queeto yaao quih taax an oo coitaitai yapötx hoxoquixt haxcoihmeelo haxcoaaxajo caah iti mooxalca. Hant iti yacp tintica tiix hehyeen hamt caiitic quih c´haa xah, hant caahstancoj xah, hantipzx com moos an oo mocöp. Haaxat, quih haas quih, haat quihmoos iiqui pteetihx hapx quixaataj ihaa.

Hant iti yaacp coom. Socaaix xah, Haxöl ihom xah, Pnacooj quih icoot coiitim xah, Tahejcö, Hahöj itcooj xah, Saps axoh ziipöxl iifa hizaax hanso tcoo iti yaacp ihaa.

Ziix icoihiipe quih coi haa ac. Yapötx quih coitom poopaztoj taa coi pomaatjo ziix aanicoosi quih an oo poopacax spaasi haa, hizaax ocopahpaactax cmaax miizj paa taax siipihaa. Ziix quisaax quih ihaait quih imaaxaj tiix oosiha ixaicoj coi taax imaaixaj quih taax hanxö ihaasi imaa ha. Hayaatötoxl coi cöspaaisxaj taax haax quih coi paasi quih cmaahmiisot. Hizaax ocöpaah paactax quihaait cap ixaaj quih hanxö toii coizaam ahaa. Ziix quih iti cötpaacta coi caa mooquepe ac.

Ziix quih inqueepe isooj quiij iti cahca xah. Xiica quistox com paah haquix tomx ihaiitloj quih haax quihmaa. Isooj hant caap oxo taazo maa ipaaho taaxo imiis, ziix caacaixaj zo iizoj aan com imanim ihaa. Hizaax ocötpaacta haha intiipaa taa. Ziix zii himaahiit ihaa taax ah aiitah haama. Xiica quistox cmadic coi taax ziix ccaxl quih icoiimipe coi siihit ac.

Hizaax ocotpaacta haha ha ipaacta xahaa tahcax psaac oicö impaah oxtpaacto xox haait isooj quiij tiimo caa haax ihax cmiimj, isxeen aanquij moos ziix quih cjiizi caaixaj quih taax coimitaai. Yatotöxl quih cmipla quih haax oosi imitazj maax cmaatj ihaa, itj quiit ac moos imaajiz, ipaacta xahaa tahcax haax oosi imitazjc maax aximasoolo, haait quiih itainim. Icamooque ipiix iti concaapaacta quihaait caap miizj toit toompot maax.

Ziix quih ihmaa quih moos iti coi paai ac. Hehe hant quiiti hipiix cmiistaj quih cocöj hant iti yaai tintica ithapx miyaat. Ziix ihaasijim quih taax cmiiso haa. Xo an oo coscojiit tax haax caap haxtoopolo maax cmaax caixaj ihaa.

Cosahui

Es una rama que mide medio metro. Tiene los palitos de color lila. No tiene hojas. En los meses de septiembre y octubre da una flor muy chiquita de color rosa subido. Crece en el monte, en suelos arenosos y pedregosos, en los arroyos. Se encuentra junto con hediondilla, péchitas, torotes.

Localización geográfica regional. Punta Chueca, Desemboque, Santa Rosa, Isla del Tiburón, Kino, Campo los Dos Amigos, las Víboras.

Uso medicinal. Se hierven cinco flores en una taza de agua y se toma una taza caliente cuando no baja la regla (V. regla retrasada), para que se regule (la menstruación). Para fortalecer la sangre se toma el cocimiento de la raíz. Una persona débil debe tomar poquito, no mucho. Para limpiar los riñones se toma el té como agua de uso (V. enfermedad de riñones). Se toma como tónico para la anemia, aumenta los glóbulos rojos.

Causas y síntomas de la enfermedad. Hay gente que tiene poca sangre, casi pura agua, esto es porque tiene nada más cuerpo sin sangre, le faltan vitaminas. Se malpasan, no comen bien.

Para las mujeres es malo comer limón cuando les va a venir la regla, se les hace agua la sangre y casi no sangran cuando les toca, también les pegan unos cólicos muy fuertes (V. dolor de regla). El que está enfermo del riñón, orina caliente y le duele la cintura, otras veces puede orinar amarillo, mezclado con sangre. Esta enfermedad llega porque no corre bien la sangre.

Otros datos. En la región hay dos cosahuis, tienen el mismo uso, se prefiere el que tiñe más obscuro el agua, color vino, se dice que es mejor, más fuerte.