Flora Medicinal Maya del Estado de Quintana Roo.
Xiiwoo´ob Ku Ts´akik Le K´oja´anil Ti´ Le Mayaso´ Obo´
[ ]  [
Nombres en lengua indígena
]  [ ]  [ ]  [ ]
X-petetun, cadena ch´on, X-petetun, Cadena ch´on
X-petetun, cadena ch´on

Ak´ na´akal ku beetik tu k´ab che´o´ob, óox p´éel wa jo´o p´éel metros u chowkil; ya´ax yéetel mejentak u le´; ts´o´okole´ bey mejen puksík´al; u lole´ jach mejentak yéetel k´áanpile´en, u much´muba´o´ ti´ kucho´ob u chowkile´ mí yan 15 cms; u yicho´obe´ wolis yéetel chaktak; ku lolankil tulákal le jáabo´ yéetel ku ya´lale´ síis u kuch le xíiwa´; ku yantal tu jáal bejo´ob yéetel ichíl le kajo´.

Ba´ax u belal. Ku ts´akik ojo.

Ba´ax beetik. Le ojo ku tsa´ayal ti´ mejen páalalo´ob ken ila´ak tumen jun tul máak chokoyol yéetel wa wi´ij, bey xan tumen jun tul máak kala´an, wa xane´ ken ila´ak tumen jun tul ko´olel yo´omkinsa´an yéetel wa wi´ij.

Bix u k´a óoltal. Le k´oja´anila´ ku wach´kesik le páalo´ yéetel yan k´ine´ ku ts´ik u xej ti´ bey xan ku p´atal chichan jun p´éel u yich.

Bix u ts´akal. Jun chach u le´ le xíiwa´ pa´te´ yéetel u le´o´ob pech´ uk´, sina´anche´ tsutsup yéetel ruda ku ya´ach´tal ts´o´okole´ ku ts´abal wak p´éel litros ja´ ichíl yéetel lela´ ku yisinsa´al le páal k´oja´ano´.

Ba´ax u belal. Ku ts´akik k´ik nak´.

Ba´ax beetik. Il Pukim.

Bix u k´a óoltal. Il Pukim.

Bix u ts´akal. Wak p´éel u le´ le xíiwa´ ku ya´ach´tal yéetel ku lalaj tankoch litro chokó ja´ ichíl; ts´o´okole´ ku ts´abal ka´a téen wa óox téen jun p´éel k´in u tia´al u yuk le k´oja´ano´. Il Pukim.

X-petetun, Cadena ch´on

Planta enredadera de 3 a 5 m de largo. Hojas pequeñas y verdes en forma de corazón. Las flores son pequeñas de color amarillo, se encuentran agrupadas en racimos de 15 cm de largo. Los frutos son redondos y de color rojo. Florece todo el año. Se considera una planta fría. Se encuentra comúnmente en las orillas de los caminos y dentro del pueblo.

Uso medicinal. Mal de ojo: un manojo de hojas de esta planta junto con las del pech´uk´, sina´anche´, tsutsul y de la ruda, se mastrujan juntas y se le agrega 6 litros de agua; con este preparado se baña al niño enfermo.

Causas y síntomas de la enfermedad. Se presenta en los niños cuando son observados por personas calurosas y hambrientas, por personas en estado de ebriedad o por mujeres embarazadas y hambrientas (V. contagio). Da diarrea, en ocasiones vómitos. El niño enfermo presenta un ojo más chico que el otro.

Uso medicinal. Disentería: seis hojas de esta planta se mastrujan, se le agrega medio litro de agua caliente y se le da a beber de 2 a 3 veces al día a la persona enferma, consulte pukim.

Causas y síntomas de la enfermedad. Consulte pukim.