Flora Medicinal Tének de la Comunidad De Tanleab Municipio de Huehuetlan, San Luis Potosí.
Tojomtalab Ilal Tenek Ti Al Kuenchal Tanle´ab
Tsote´, Chote
Tsote´

Pel jun y te´ u puwel akak lejab in t´ek´em; in te´lil xi k´ochol yab in kwa´al in k´idhal, juta´ in kwa´al tin k´we´el, in xekel t´ijax ani we tsapik ani yaxuxul, in k´wajbal in witsil dhakni´, ani in walil k´oxdha´ in k´wajbal tin te´lil ani tin kwe´el. Axi te´ walam tsamamal. Axi te´ y ejtowal ki ela´ patal an tamub ti alte´, ti wal an itse´ juta´ mas ka´ tsu´u´ ti ba an telmadh tsabal, pel jun y te´ nix in k´wajbal in shekel patal an tamub, ani in k´wajbal an tsalam k´al an ko´nel. Juta´ yab alwa´, com in k´wajbal in walil tam u ijkanal tsabal ani com tsiik aní wejnek in k´apal an pakax tam junchikil an pakax u k´uxbanal tin nuk´ yab in ejtowal kin wat´ba u tsemel; u witsim tin bukchil a its´ an támub.

An bichowchik ju´ta ka ela´. Ka ejto ka ela´ patal in puwel an bichow tam ajab ani an bichowchik jaye jant´ini´ Dhinkabe´, K´anwits, Akich mom, ani ti Dhakpen.

Eyad ilaltalab. An witsil u eynal tam yajnal an xutsun, tam jun u bajuab k´al an ik´ ka bijoy ani ka k´wajba´ ta xutsun juta´ ta yajnal ka ejto ka k´wajba jayil ka le´na´; in walil ka ejto ka eyendha jaye ani alwa´ k´al a kux ka k´apu wiyadh tam ka le´jna´.

An ot´somtalab kal axi yawlats. An ik´ ta xutsun u tujel tam an atiklab u wat´el ju´ta ti k´ak´ ani juta´ ti tsamay ani jayetse k´i tam u yajnal a kux tam lej k´ak´ tam junchikil an atiklab u belal ani in ayal juta´ le tsamamal tin alkam an te´ o jaye tam u kwatsil ti t´ujub le tsamay tana´ u tujel an yajal k´al a kux ani jaye tam kit achin juta´ ti tsalmidh jayetse k´i in t´ajal.

U eynal pil. atiklabchik jaye in k´apal wiyadh jit in kulbetnal ani k´e´at in k´apal tam yab wa´ats jant´o kin k´apu.

Chote

Árbol de 6 m de altura aproximadamente, tronco sin espinas, los brazos si tienen espinas. Hojas pequeñas, poco duras, verdes. Flor blanca. Fruto grueso, alargado. Las flores y el fruto crecen tanto en los brazos como en el tronco del árbol. Lo podemos encontrar durante todo el año, florece por el mes de julio. Crece en el monte, a la orilla de los arroyos y en potreros. Se considera fresca.

Localización geográfica regional. Huehuetlán, Coxcatlán, Tancanhuitz, Aquismón y Axtla.

Uso medicinal. La flor se utiliza para el dolor de oído cuando es por aire: se asa y se pone en el oído que está mal, se hace las veces que sea necesario. También se sabe que es bueno para la pulmonía comer el fruto asado en ayunas.

Causas y síntomas de la enfermedad. El aire en el oído da porque hay veces que la gente pasa de un lugar caliente a uno frío; lo mismo sucede cuando da pulmonía, la región es un lugar muy caliente y sucede a veces que algunas gentes después de caminar buscan un lugar fresco abajo de un árbol y si encuentran una piedra que casi siempre están frías se acuestan o también cuando se bañan en un arroyo que está muy sombreado, les da pulmonía (V. frío-calor).

Otros datos. La gente come el chote asado por gusto o necesidad, cuando no tiene nada que comer. Árbol muy común en los potreros, ya que tiene hoja durante todo el año y da sombra para los animales, sin embargo puede causar algunos problemas debido a que el fruto cuando esta maduro cae al suelo y se lo come el ganado a lo mejor por su sabor dulce y a veces sucede que se le atora en el cuello de vacas o toros y se mueren porque se ahogan.