Flora Medicinal Seri de Sonora.
Conca´ac Quih Ziix Icoihipe Hehe Iyaat Oaanloj Coi
A´aca, Crucilla blanca
A´aca

Hant ihiti cap hanol coi patoox tazo iti colx cmiyaat. Isiilca iti mootat cocaapoj coi taax icös haxcacölao cah cmanim, quinlaz quih hacöpaho taax imozit iti siyaat ahaa, xpanams yail coil haximasoolo coih ihmaa itajc an oo coofija coi moos hizaax imiis. Istaalca taax oxomixt haximpetilco, xpanams yail coil coicopoolo ihmaa. Yapötx zi iti mih ihaa. Ixaai coj taax cacöla ahaa, tpaatj maax mahtassim. Hehyen com an oo coom ihaa, haho quiteeloj xah, hast ixaai quih moos iti. Moocöp, hehe hipiix ah imaacoxl, haxquipoin cah.

Hant iti yaacp coom. Socaaix xah, Haxöl ihom xah.

Ziix icoihiipe quih coi haa ac. Hizaax ocötpah coi caapim ihaa, quiit xah quilit itiiscax xah. Ixaai caap tiix haax cötaqueejc maax cmaax quilit coi compasx, zaah tinticao coisitai haa. Hizaax ocoihapaata cahx. Ziix quih iti cötpaacta coi caa mooquepe ac.

Ziix quih inqueepe isooj quiij iti cahea xah. Quiit coi taax quilit quiij ancmizt, taax quisil quih haquix tihx mizj paa taa toompaanim taax oaahiha. Moos xiica quizil oeaatj catxo paac haquix pomx ihmaa zo iti cösopox ahaa. Quilit quih iti miscax taax zaah quiij tiix coi yaahotij ihaa, haii incooit cap xah, hamt xah.

Ziix quih ihmaa quih. Haacalca quih compaaisx moos concapamin, hizaax ocöpaacta maax mahtaasim. Ixaai com haax an oo paaquimax hax toxtayaxax quilit coi compaai, oxihapaacta oxahtemex haxmazimo.

Crucilla blanca

Es una rama que mide cerca de metro y medio de altura. Las ramas tienen espinas muy largas, miden cerca de cinco centímetros, son de color verde amarillento, igual que todos los palitos de esta hierba. Las hojas son chiquitas, un poco redondeadas, verde claro. No da flores. Las raíces son muy largas, si se machacan hacen espuma. Se encuentra en el monte, a orillas del camino, en la falda de los cerros, junto con gallinitas y velvia, en suelos duros y pedregosos.

Localización geográfica regional. Punta Chueca, Desemboque.

Uso medicinal. Se usa para acabar con los piojos y la orzuela. La raíz se machaca y se remoja en agua y con esta agua se lava todos los días la cabeza.

Causas y síntomas de la enfermedad. Los piojos se les pegan en la cabeza a los niños cuando no se la lavan bien, cuando se juntan con otros chamacos piojentos. La orzuela sale porque se reseca el pelo con el sol, con el viento y la tierra.

Otros datos. Sirve para lavar la ropa, hace mucha espuma y, lavándose la cabeza con la raíz reposada en agua, el pelo se pone muy bonito.