Flora Medicinal Maya del Estado de Quintana Roo.
Xiiwoo’ob Ku Ts’akik Le K’oja’anil Ti’ Le Mayaso’ Obo’
X-petetun, cadena ch’on, X-petetun, Cadena ch’on
X-petetun, cadena ch’on

Ak’ na’akal ku beetik tu k’ab che’o’ob, óox p’éel wa jo’o p’éel metros u chowkil; ya’ax yéetel mejentak u le’; ts’o’okole’ bey mejen puksík’al; u lole’ jach mejentak yéetel k’áanpile’en, u much’muba’o’ ti’ kucho’ob u chowkile’ mí yan 15 cms; u yicho’obe’ wolis yéetel chaktak; ku lolankil tulákal le jáabo’ yéetel ku ya’lale’ síis u kuch le xíiwa’; ku yantal tu jáal bejo’ob yéetel ichíl le kajo’.

Ba’ax u belal. Ku ts’akik ojo.

Ba’ax beetik. Le ojo ku tsa’ayal ti’ mejen páalalo’ob ken ila’ak tumen jun tul máak chokoyol yéetel wa wi’ij, bey xan tumen jun tul máak kala’an, wa xane’ ken ila’ak tumen jun tul ko’olel yo’omkinsa’an yéetel wa wi’ij.

Bix u k’a óoltal. Le k’oja’anila’ ku wach’kesik le páalo’ yéetel yan k’ine’ ku ts’ik u xej ti’ bey xan ku p’atal chichan jun p’éel u yich.

Bix u ts’akal. Jun chach u le’ le xíiwa’ pa’te’ yéetel u le’o’ob pech’ uk’, sina’anche’ tsutsup yéetel ruda ku ya’ach’tal ts’o’okole’ ku ts’abal wak p’éel litros ja’ ichíl yéetel lela’ ku yisinsa’al le páal k’oja’ano’.

Ba’ax u belal. Ku ts’akik k’ik nak’.

Ba’ax beetik. Il Pukim.

Bix u k’a óoltal. Il Pukim.

Bix u ts’akal. Wak p’éel u le’ le xíiwa’ ku ya’ach’tal yéetel ku lalaj tankoch litro chokó ja’ ichíl; ts’o’okole’ ku ts’abal ka’a téen wa óox téen jun p’éel k’in u tia’al u yuk le k’oja’ano’. Il Pukim.

X-petetun, Cadena ch’on

Planta enredadera de 3 a 5 m de largo. Hojas pequeñas y verdes en forma de corazón. Las flores son pequeñas de color amarillo, se encuentran agrupadas en racimos de 15 cm de largo. Los frutos son redondos y de color rojo. Florece todo el año. Se considera una planta fría. Se encuentra comúnmente en las orillas de los caminos y dentro del pueblo.

Uso medicinal. Mal de ojo: un manojo de hojas de esta planta junto con las del pech’uk’, sina’anche’, tsutsul y de la ruda, se mastrujan juntas y se le agrega 6 litros de agua; con este preparado se baña al niño enfermo.

Causas y síntomas de la enfermedad. Se presenta en los niños cuando son observados por personas calurosas y hambrientas, por personas en estado de ebriedad o por mujeres embarazadas y hambrientas (V. contagio). Da diarrea, en ocasiones vómitos. El niño enfermo presenta un ojo más chico que el otro.

Uso medicinal. Disentería: seis hojas de esta planta se mastrujan, se le agrega medio litro de agua caliente y se le da a beber de 2 a 3 veces al día a la persona enferma, consulte pukim.

Causas y síntomas de la enfermedad. Consulte pukim.